woensdag 17 september 2014

Feyenoord - Ajax

Zondag, de wedstrijd van het jaar. 010 tegen 020, Kakkerlakken tegen de Joden, Stadionclub tegen de Godenzonen, maar vooral: Feyenoord - Ajax.

Of niet vooral, maar eigenlijk ‘gewoon’. Want het heeft natuurlijk wel iets bijzonders treurigs, mannen met kinderen die de naam Feyenoord/Rotterdam of Ajax/Amsterdam niet ‘kunnen uitspreken’ en vervangen door de kerngetallen van deze steden. Want op deze manier maken ze toch maar mooi een statement. En dat klopt hoor, ze laten aan de hele wereld zien hoe sneu ze zijn. Wat ook heel bijzonder is, dat veel van deze personen überhaupt niet eens in Rotterdam dan/wel Amsterdam wonen. Stoerigheid met je AFCA vest of 010 isn’t just a code shirtje in de provincie. Een soort van ‘Suske & Wiske en de sjofele supporter’.

Let wel, ik ben een -soms ietwat te fanatieke- Ajacied, maar ik zou het toch wel bijzonder saai vinden als Feyenoord opgedoekt wordt. Het zijn de kersen op de taart, Feyenoord - Ajax, Ajax Feyenoord. En het klinkt misschien gek, maar ik snap ergens wel dat je supporter van Feyenoord zou kunnen zijn. Dat er in deze regio mensen zijn die voor PSV zijn, dat snap ik dan weer niet. PSV straalt naar mij evenveel gezelligheid en warmte uit als een mortuarium. Persoonlijk prefereer ik brandend maagzuur boven een seizoenskaart van PSV, maar hé, wie ben ik.

Vandaag las ik een interview in de krant met Kazim Richards, u weet wel, een speler die vaker van club wisselt dan Tatjana Simic van -steenrijke- oude kerel. Hij sprak spierballentaal door aan te geven niet te willen zeggen uit welke stad zondag de tegenstander van Feyenoord komt. Nou, bravo Kazim, dat is heel erg stoer. Ondertussen zullen ze in Rotterdam uit een stuk steen wel een standbeeld voor deze clubhopper aan het bikken zijn, want door deze uitspraken kan hij nu al niet meer stuk.

Nee, we hoeven elkaar niet te knuffelen als de tegenstander scoort, ook wil ik geen liedjes als ‘Wij Zijn Ajax, Maar Feyenoord is soms ook de beste’. Nee, niks van dit alles. We mogen elkaar best klieren, want dat hoort er óók bij.  

Maar het begint bij de basis, geen Feyenoord of Ajax, is ook geen klassieker. En zeg nou zelf, elke week naar ploegen als Heracles of RKC, daar zit toch ook geen supporter op te wachten?

PS: zondag tussen 14:25: & 16:20 vind ik jullie ‘gewoon’ weer eventjes kut kakkerlakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten