woensdag 26 augustus 2015

Ajax maakt huwelijken kapot

Lieve Frank,

Ik heb je onlangs verkeerd begrepen, je zei: “halve finale Europa League.” Pas nu snap ik dat je hiermee bedoelde dat Jablonec een halve finale voor de Europa League groepsronde is. Dat geeft ook niet, zo vaak spreken wij elkaar ook niet. Een misunderstanding is dan ook snel gemaakt. Maar, Lieve Frank, ik heb er nog niet zo heel veel vertrouwen in, dat wij de groepsronde halen. Het spel is - om maar eens op een blauwe plek in mijn Ajax hart te drukken, niet om aan te gluren. En echt, ik geloof dat de intenties er zijn hoor, maar het is van de negentig minuten nog steeds vijfentachtig maal zestig seconden niet zo heel goed. En ja, ik weet dat we bovenaan staan, dat we van de afgelopen vijf seizoenen vier maal kampioen zijn geworden. Maar niet op een manier die we - van oudsher, van Ajax gewend zijn. De combinaties lijken nu, no offence, een beetje op je eigen voorhoofd, Frank. Stroef, nors, moeilijk. Het moet juist meer richting het voorhoofd van je broer, Ronald: alle plooien moeten worden recht getrokken, het moet soepel, jong en fris ogen. En arrogantie. Arrogantie die dan weer terecht is.

Want, Lieve Frank, misschien dat je het bent vergeten, maar voor veel mensen is Ajax meer dan een spelletje. Voor veel mensen is Ajax een sociaal bindmiddel. Samen met mijn vrienden kijken we alle Europese wedstrijden + klassiekers bij elkaar. Of, in de kroeg. Of, bij iemand in de woonkamer. Daarom, Lieve Frank, moeten jullie zorgen dat de groepsronde van de Europa League gehaald gaat worden. Anders zijn wij genoodzaakt om onze pijlen te richten op de KNVB beker. Een prijs, die mij als Ajacied, nog nooit heeft aangesproken. Een troostprijs, die uiteraard wel gewoon gewonnen dient te worden. Hoe moeten we dat, Lieve Frank, gaan uitleggen aan onze vrouwen en kinderen? “Nee, papa kan vanavond geen verhaaltje komen voorlezen, papa gaat nu naar de kroeg omdat ze om 18:15 moeten spelen tegen *Rijnsburgse Boys voor de beker.”

Lieve Frank, geloof me, Second Love maakt geen huwelijken kapot. Rijnsburgse Boys uit, wanneer er geen Europese groepsronde gehaald wordt, dát maakt huwelijken kapot.

*Ja, ik weet dat we voor de beker tegen De Graafschap moeten. Maar ik ga er vanuit dat in de volgende ronde, de KNVB weer gewoon voor een uitwedstrijd tegen amateurs zorgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten