donderdag 3 december 2015

ZWAR-TE-PIET HOO-LI-GANS

Ik geef het maar meteen toe: ik ben een sucker for Sinterklaas. Het heeft iets speciaals, dat kneuterige, de polderversie van de Kerstman, groot in eenvoud, het is allemaal zo lekker Nederlands. Ook wel logisch, want in tegenstelling tot onze bevriende baardmans uit Groenland, luiden we het weerzien met Sint Nicolaas jaarlijks in met een grandioze parade per stoomboot. Als kindervriend sta je dan ten opzichte van de concurrentie toch mooi met 1-0 voor. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik Sinterklaas nog steeds magisch vind om te zien, al weet ik ook wel dat mijn buurman in dat pak zit, toch blijft het leuk. De kerstman heeft dat aanzien minder. De kerstman is toch een beetje de SBS6 onder de kindervrienden, iedereen kent het wel, maar je wilt er liever niet mee geassocieerd worden.

Ondertussen begint het oh zo ingeburgerde pepernoten partijtje voor jong en oud uit te monden in een veldslag. Een soort Sinterklhazastrook. Volwassen mensen staan elkaar naar het leven om iets wat dan wel, dan niet, racistisch zou zijn. Het wachten is op de eerste ‘Zwarten Pieten discussie dode’. Hetgeen niet heel lang meer kan duren, want dit loopt geheid de spuigaten uit. Het begint een beetje op supportersgeweld rondom voetbalwedstrijden te lijken, de een is ergens voor, de ander juist niet. En dat moet dan op een middeleeuwse manier worden uitgevochten. Eerst zal het aloude strijdlied *‘ZWAR-TE-PIET HOO-LI-GANS’ worden aangeheven, waarna de tegenstander met duizenden stukken kiezelhard taai-taai zal worden bestookt.

En weet je, racisme en/of discriminatie is ook heel vaak maar net in hoeverre je jezelf in de slachtoffer rol manoeuvreert. Kijk, ik heb een hekel aan douchegordijnen. Can’t stand them. En die krengen betasten mij. Want dat is wat ze doen, douchegordijnen raken je aan op plekken waarvan je niet wilt dat douchegordijnen dat doen. Nu zou ik kunnen vragen of ze wereldwijd de douchegordijnen in de ban willen doen. Zou kunnen. De kans dat dit gebeurt is klein, dus om het feit dat de douchegordijnen gewoon hun onzedelijke praktijken mogen blijven uitvoeren zou ik mij gediscrimineerd kunnen voelen. Ik zou huilend in een hoekje kunnen gaan zitten, of gaan demonstreren langs de stranden van Europa en hiermee de pret van alle andere vakantiegangers te bederven. Of, je stelt je niet zo aan en gaat proberen de wereld te verbeteren op de punten die er wél toe doen.

Ik weet trouwens wel dat ik makkelijk praten heb hoor. Genemuiden is geen Amsterdam of andere grote Nederlandse stad, het enige multiculturele aan Genemuiden is de afhaalchinees. Hier hebben we weer andere dingen waar we ons druk over maken.

Mocht u namelijk iemand tegenkomen die al ‘DOUCHE-GOR-DIJN HOO-LI-GANS’ schreeuwende andere vakantievierders aan het lastig vallen is, dan ben ik dat waarschijnlijk.

*Een strijdkreet die uit de voetbalwereld stamt om de tegenstander of überhaupt alles wat op zijn/haar pad komt te imponeren. Men neme de stad van de voetbalclub, hakt die in drie lettergrepen, en plak er vervolgens - ook in drie lettergrepen - hooligans achter.  Bijvoorbeeld: ‘AM-STER-DAM HOO-LI-GANS’. Of, wanneer u voor Sparta of Feijenoord bent: ‘ROTT-ER-DAM HOO-LI-GANS’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten