woensdag 18 november 2015

Het verdwijnen van Sesamstraat

Het is hommeles in Tv-kijkend Nederland. Na bijna veertig jaar te hebben gediend als trouwe en vertrouwde kindervriend, verhuist een van de bekendste straten per 1 januari naar een themakanaal en naar de app. Dat betekent dat Bert, Tommie, Meneer Aart en Pienjo vanaf 2016 verdwijnen van de landelijke beeldbuis, dit besluit heeft tot nu toe voor veel ophef gezorgd bij het Sesamstraat kijkende volk: ze zijn het Ernie mee eens.

Veranderingen zijn natuurlijk nooit leuk. Als klein Nickje had mijn moeder nog wel eens de drang om mijn kamer schoon te maken en opnieuw in te richten. Dat schoonmaken was wel prima, het verplaatsen van al mijn spullen was iets waar ik minder tevreden over was. Menigmaal sjouwde ik als een volleerd verhuizer mijn bureau, kast en bed terug naar de oorspronkelijke rustplaats. Veranderingen zijn dingen waar je meestal gewoon even aan moet wennen. Een van de mooiste tegenargumenten (vooral werkgerelateerd) blijft toch wel: ‘we hebben het altijd zo gedaan’. Ja. Dat is een prima statement om nooit eens een verandering toe te passen.

Toch blijkt deze zin in de meeste gevallen ook te gelden op de reacties voor het verdwijnen van Sesamstraat. Men is, al veertig jaar, gewend aan Sesamstraat op de publieke omroep. Voor veel mensen zal het een stukje jeugd zijn dat uit hun gedachtegoed zal worden gesneden. Ergens wel begrijpelijk, maar in de realiteit blijkt dat live tv kijken steeds minder populair wordt. We Netflixen ons een slag in de rondte, er is een kudde YouTube sterren op komst waar ik werkelijk waar nog nooit van gehoord heb en menig programma scoort op uitzending gemist beter dan op het oorspronkelijke tijdstip. Zelf kijk ik alleen nog maar live naar het journaal en de voetbalwedstrijden van Ajax. Al besef ik me de laatste tijd dat bij Ajax de optie ‘even terugkijken en doorspoelen naar de hoogtepunten’ een beter alternatief zou zijn. Ook qua tijd zou het aanzienlijk schelen, tegenwoordig kun je de hoogtepunten van Ajax in zestig seconden samenvatten.

Kortom: de nieuwe generatie tv-kijkers zal voornamelijk kijken door middel van apps en dingen als uitzending gemist. Is dat erg? Neuh, het is de moderne tijd met nieuwe technologische snufjes. Vroeger hadden we de videoband, nu heb je Netflix. En ouders, het is toch ook veel handiger? Je kunt je kind naar zijn/haar favoriete programma laten kijken op het moment dat jullie het beste uit komt. Of dat nu tijdens het afwassen is, of tijdens iets anders (jaja, vul het zelf maar in, viespeuken) je zult geen kind aan je kind hebben.

1 opmerking:

  1. Eindelijk een stuk tekst dat open staat voor verandering. Als iedereen zo verslaafd zou zijn aana de publieke omroep als ze zeggen, was het niet nodig dat het van de buis ging. De populariteit van het 'live' kijken neemt af, dus gaan ze iets anders proberen. Begrijpelijk. Jammer voor het jeugdsentiment, maar wie weet komen er nieuwe kansen. voor andere programma's

    BeantwoordenVerwijderen