zondag 19 juni 2016

Een ode aan de Engelse hooligan

Ik leef dit EK hartstochtelijk mee, niet met de Belgen die mogen kapot maar met de Engelse hooligans. Het gaat namelijk niet zo goed met deze lieden, ze worden soms letterlijk onder de voet gelopen door hun Russische collega’s. En dat vind ik zonde. De Engelse hooligans zijn natuurlijk de uitvinder van het betere sloop en breek werk. Bushokjes die na een kampioenschap van Ajax aan gort worden getrapt? Zonder de Engelse vandalen waren ze waarschijnlijk nooit op het idee gekomen.


Deze vooruitstrevende mannen uit Groot-Brittannië worden tegenwoordig door de Russische hooligans weggezet alsof het een kleuterklas is. En dat vindt Nickje te ver gaan. Want de harde kern van Engeland heeft een speciaal plekje in mijn hart. Dit alles is voor een groot deel te danken aan dé cultfilm uit mijn jeugd: ‘The Football Factory’. Mensen die deze film hebben gezien, snappen mijn liefde voor de Engelse ietwat onbehouwen wijze waarop ze hun club/land steunen. Mensen die deze film nog nooit hebben gezien: GA DAT DOEN! Ik ben niet de enige, er zijn zoveel gasten die lopen te kwijlen bij het horen van de naam Millwall, die zelf stiekem ook imitatie Burberry petjes in een kast hebben liggen en op vakantie de boeken met verhalen van Engelse hooligans en hun belevenissen opslurpen.


En ja, ik weet dat dit onderwerp ongetwijfeld voor wat gefronste wenkbrauwen gaat zorgen, maar het Engelse tuig is zo slecht nog niet. Het zijn mensen, zoals u en ik. Of nou ja, het zijn vooral mannen. Mannen die elke gelegenheid aangrijpen om in een kroeg veertig bier naar binnen te schuiven. Mannen die foute liedjes zingen, mannen die zich weer even 18 voelen.


Ik hoor u denken, “ja, maar al dat geweld dan?”
Klopt, dat ben ik met u eens. En dat loopt nu helemaal de spuigaten uit. Waren het vroeger - voornamelijk - dronken Engelsen die vervelend liepen te doen, deze dronken Engelsen mogen nu tegen Russische mutanten gaan opboksen. Gasten die vanuit Rusland naar Frankrijk reizen om enkel de tegenstander in een zo kort mogelijke tijd uit te schakelen. Het liefst voor zo lang mogelijk. Het zijn commandotroepen met een extreem rechtse inslag, een eenheid die op goedkeuring kan rekenen van Vladimir Poetin. Een groepering die als een kopschoppende wervelwind door Europa trekt en alles wat op zijn weg komt probeert te elimineren.

Deze Russen verpesten het voor de schattige, ladderzatte, slechte liedjes zingende en altijd vuurrood verbrande Engelse hooligan. Zonde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten