vrijdag 15 juli 2016

Terrorisme is een verrotte kies

Tegen mijn eigen gewoonte in sliep ik extreem vroeg, het was nog geen 22:30. Vroeg naar bed schijnt goed voor een mens te zijn, en laat het toeval nu net zo zijn dat ik een mens ben. Vroeg naar bed gaan heeft ook een nadeel: je wordt extreem vroeg wakker. Althans, ik dan. En daar zit Nickje. Met een laptop op zijn schoot, te kijken naar beelden die niemand wil zien. Beelden die thuishoren in een of andere rampenfilm met terroristische aanslagen. Na dit soort beelden hoor je dan Daniel Craig als James Bond te zien, die met een tot AK47 omgebouwde paraplu de slechteriken om zeep helpt. Daarna zou er dan een tranentrekkende soundtrack van Adele moeten verschijnen, en iedereen gaat tevreden naar huis.


Maar er gaat niemand tevreden naar huis. Meer dan 80 mensen gaan helemaal nooit meer naar huis. En ik moet het zien, noem me een ramptoerist, maar ik moet zien wat er gebeurt is. En ik wil het niet, maar het moet. Ik moet de misselijkmakende beelden zien, de ontzielde lichamen die als paspoppen verspreidt liggen over de boulevard van Nice. Pas dan kan ik me een voorstelling maken van de gebeurtenissen. Niet dat het voor de slachtoffers ook maar iets uitmaakt, dat er onder de rook van Zwolle iemand zit te kijken naar de laatste momenten van hun leven. Vastgelegd op een smartphone die getrokken is door een getuige. Niet om te choqueren, maar om de wereld te laten zien hoe verrot sommige breinen zijn. Zoveel breinen van mensen die verrotter zijn dan zwarte kiezen, verrotte kiezen die niet opvallen en pas aan het daglicht komen wanneer de ontsteking niet meer te houden is. Daar helpt geen verdoving meer tegen.


En nu? Ik weet het niet, voor de vorm zet ik ‘John Lennon - Instant Karma!’ maar weer eens op. Omdat ik nog steeds denk dat ‘karma’ de wereldboodschap moet zijn. Je krijgt terug wat je geeft. Met als uitgangspunt dat iedereen liefde geeft en ook weer ontvangt. Ik denk ook niet dat de wereld slechter is dan vroeger, de wereld is altijd al verrot geweest. De maatschappij zit vol met zwarte kiezen, zwarte kiezen die wanneer we er niet snel genoeg bij zijn gaan ontsteken en pijn veroorzaken.

De wereld kan zo’n mooi gebit zijn, alleen de verrotte tanden en kiezen zullen getrokken moeten worden om het geheel weer te laten stralen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten