zaterdag 15 oktober 2016

Zwarte kicksen

Mijn grote Spaanse vriend Pep Guardiola heeft iets fantastisch doorgevoerd bij Manchester City: spelers moeten tot hun 18e op zwarte kicksen spelen. Heerlijk, gewoon weer terug naar de basis waar zwart leer de boventoon voert. U kunt mij een wanhopige romanticus noemen, maar ik vind dat voetbalschoenen per definitie zwart moeten zijn. Dan mag er nog best een klein gekleurd accent inzitten, geel, rood, blauw of groen, maar verder moeten de schoenen zwart zijn.

Het is tegenwoordig een bonte kermis qua gekleurde schoenen, klaarover-jassen met noppen. De schoenen zijn zó fel, dat kan alleen maar in Tsjernobyl geproduceerd zijn. Wat stiekem het ergste en pijnlijkste is: er spelen voetballers op dit soort leren zuurstokken die voor geen meter kunnen voetballen. Wees nederig naar jezelf, als een balletje inspelen over anderhalve meter een probleem voor je is, dan hoor je niet op dezelfde schoenen als Messi te spelen. Nee, dan moet je gewoon op een simpel paar Puma King’s of Kaisers van Adidas spelen. Terug naar de basis, dat is het advies. Niet op schoenen die namen dragen als: ‘Hypervenom Phatal Dynamic Fit Mercurial Superfly’.   Dat klinkt natuurlijk heel erg stoer, helemaal in de kleuren fluoriserend roze of groen, maar als je constant over je eigen benen struikelt en de bal alle kanten op stuitert, behalve de richting die je zelf in gedachte had, dan is het misschien tijd om bij de basis te beginnen.

Daarom lijkt het me ook een prima idee om de beslissing van Guardiola door te voeren, sowieso in de lagere gedrochten van het amateurvoetbal, de zogenoemde ‘kelderklasse’. Niet alleen is dat beter voor onze ogen, het kan je ook nog eens een blessure schelen. Ik denk niet dat ik schokkende dingen ga vertellen, wanneer ik openbaar dat een hippe kleur voetbalschoen bij de lagere elftallen werkt als een rode lap op een stier. U kunt het een doodschop vinden, wij noemen het liever: twaalf metalen noppen die knuffelen met fluoriserend leer.

Bent u dus een voetballer die nogal beperkt is in zijn kunnen en weet u dit ook van u zelf: doe ons, jezelf en de baas een plezier, draag gewoon zwarte schoenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten